Dashboarding

Sturen op Kritieke Prestatie  Indicatoren (KPI’s). Klinkt mooi, maar wat zijn dan KPI’s?

Een prestatie-indicator is een variabele die inzicht geeft in de prestaties van een organisatie. Het meet of een doelstelling of Kritieke Succes Factor (KSF) wordt gehaald. En geeft antwoord op de vraag: ‘Waaraan zien we dat het goed gaat?’ Een prestatie-indicator wordt kwantitatief weergegeven, meestal in de vorm van tijdseenheden, fysieke eenheden, financiële eenheden of kengetallen.

Alternatieve aanduidingen zijn Key Performance Indicator (KPI) of Control Variabele (CV).

Het bedenken van een passende prestatie-indicator lijkt eenvoudig, maar valt in de praktijk soms tegen. Het definiëren van passende prestatie-indicatoren is vaak een proces van zoeken, kiezen uit alternatieven, proberen en bijstellen. Het helpt daarbij om jezelf de vraag te stellen: ‘Waar lig ik ’s nachts wakker van?’

Door onze kennis van accountancy, administratie en ICT kunnen wij u uitstekend helpen om de KPI’s voor jouw bedrijf te vinden en te definiëren. De keuze zal doorgaans brancheafhankelijk zijn en bij voorkeur ook nog op maat gedefinieerd zijn voor de specifieke doelstellingen die u als ondernemer zich gesteld heeft.

Als u de KPI’s gedefinieerd hebt, kunnen wij met dashboarding deze KPI’s periodiek op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier aan u inzichtelijk maken. Een dashboard geeft managementinformatie in één oogopslag weer.

Jij bepaalt welke gegevens je gepresenteerd zou willen zien; je ontwerpt eigenlijk met ons het management dashboard dat bij jezelf past, op maat gemaakt. Je kunt daarbij financiële en niet financiële parameters met elkaar combineren, ook uit verschillende softwarepakketten. En dashboards bieden je vervolgens de mogelijkheid om door te klikken naar de achterliggende broninformatie.

Heb je meerdere ondernemingen? Geen punt. Je kunt dashboards definiëren per aan te sturen onderneming, maar ook daarboven nog een geconsolideerd dashboard ontwerpen.

Wij denken graag met je mee om jouw wensen te kunnen realiseren of wellicht nog een stapje meer.

Voorbeeld: sturen op CRM-gegevens hoort tot de mogelijkheden. Denk aan een gemakkelijk te bedienen overzicht waarin je snel een selectie kunt maken om inzicht te krijgen uit welke plaats de meeste klanten komen, welke orders door welke categorie kopers het vaakst besteld worden etc. Overzichten en selectieruimten op een dashboard om snel inzicht in marketing gerelateerde informatie te krijgen.

Als wij jouw wensen kennen, kunnen we die vertalen naar een productontwerp en je helder de kosten voorrekenen. Zo weet je tevoren waar je aan toe bent.
Dat is hoe UTAH IT & Data Consulting werkt.